Thursday, 1 December 2011

Spontaneous Thursday #1 Buruk Sangka



"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain. Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani". (Al-Hujuraat 49:12)

sumber: Facebook Ustaz Zamri



Related Posts : benci, buruk sangka, firman Allah, hati busuk, hati mati, iri hati, makan danging saudara, sifat mazmumah

16 comments:

Eena Arrina said...

eiii.tkot tgok pic ni..cam nak makan ena je dia tu.huhu.

Mialia said...

mintak2 dijauhkan dri bburuk sangka ^^ awalnye pos.. ehe

cik Kartun said...

urmm pelihara la diri dari segala kmugkaran :)

p/s : dtg nk bagi tau..blog r-5 trsenarai dlm bloglist baru CK. tQ

Saiazuan said...

xbaik berburuk sangka ngan orng lain :)

fadh leyanie said...

org berburuk sangka adalah org bersikap phd..org tua Amerika tu tak handsome.

fieha said...

think positive..aura kita pon akan jadi positif.. :)

shaerin said...

takde motif kan nak berburuk sangka ? so dont !

r-5 said...

Eena Arina: haha tu muka macam busuk je kan.. kui3.. :p


Mialia: Tu la saya pon takut jugak sebab kadang2 kita tak terkawalminda kita kan.. yang penting hati mesti mau bayyekk.. :)


Cik Kartun: betol tu sangat betul. Insya'allah dalam proses pembaikan.. thanks awak! saya msukkan awk juga dalam blog list k.. ;)


Saiazuan: betul tu tak baek tak baek.. so think positive ngee~

r-5 said...

fadh leyanie: betul klu tol2 Phd bagus la ni plak dapat sindrom phd: org tua tu memang semak pon.. haha


Fieha: wow!! suka quote tu! inspires me a lot~ Thanks.. ;)


Shaerin: hehe nice thought! so never be pessimist if not u will ruin yourself not others.. ;)

Iffah Afeefah said...

berbaik sangka

r-5 said...

Iffah Afeefah: huyyyooo dia suda komen.. yup kita perlu berbaik sangka.. nakkan kepastian tanya dulu sebelum buat kesimpulan ngeee~ ;)

Saddila said...

semoga kita semua dijauhkan drpd perkara2 itu :))

Alieza Dayasari said...

saya tak ckp menyembur... lucu komen awak..
haaaa...

r-5 said...

Saddila: Insya'Allah moga kita sama-sama dijauhkan.. moga hidup kita hepi2 selaloooo.. kikkiki..


Alieza Dayasari: haaa tipu.. tipu.. awat nampak ja cerbisan ayaq liuq kat blogsaya ni~ kikiki.. awak pun lucu.. cumel je kumen awok.. :p

Alieza Dayasari said...

r-5 kalau nk tgk OMBAK RINDU... pergi dgn kawan lagi pun tak per..
ada family jugak...
well..
hari 1st tayangan citer tu dh 750, 000 ribu...

r-5 said...

Alieya dayasari: hahaha ye ke? hebatnye cerita tuu~ rasa macam nak pergi tapi... ntahla.. malas nak layan jiwang.. nanti tangkap leleh pulak.. kah3

legitimate friends

Paparan terbaik dari bloggers!

CERITAS BUSUKS!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...