Monday 7 January 2013

Aku Tidak Mudah Jatuh Cinta




Assalamualaikum.. *Sambil menyelak sarang labah-labah, menebas semak samun serta mencolet kulapok dan kulat-kulat di blog ini* Haaa baru la nampak apa yang ditulih. heeee.. Lama jugak tak berhapdate, sampai berhaabokk.. ber.. haaa.. haakkkpuiihh.. *ekkkssppweessmii.. sorry.. terbersin pulak.. salit kat dinding* Ini bukan ngigau den menulih blog balik tapi ada gap exam so sebolum pocah palo den baco buku tu, baik den muntahkan beban kat wottak den sebelum adam stacy bergabung malatupp! 


Baiklah.. Cinta? Hurmm asal update je pasal Cinta.. Cinta.. Cinta!!! Kite bakor.. Kite bakor.. Kite bakor.. Bukan apa cuma akhir-akhir ini makin menjadi pe'el orang nak mencari cinta, putus cinta, dikhianat cinta la, dan ada sampai buat group *SAY NO TO CINTA* tah pape, lebih baik buat group nasyid, group alumni MRSM Jasin ke, tak pun study group.. Kan berpekdah..   


Manusia yang tidak mahu bercinta.. menderita,
Manusia yang mudah bercinta dan berpisah, tak setia,
Manusia yang takut nak menerima cinta, sunyi sepi hidupnya,
Manusia yang mahu semua manusia mencintainya, itu tamak haloba,
Manusia yang bercinta kerana takutkan Allah, itulah CINTA sebenarnya,


Seperti biasa, Cinta itu tidak salah tetapi Persepsi manusia tentang Cinta itu yang Salah. Budaya Orang bercinta yang menampakkan kehitaman pada percintaan. Matlamat awal percintaan haruslah Pernikahan dan Matlamat Cinta Selamanya ialah Allah. Andai tiada jodoh bersama orang yang dicinta, kita masih ada Allah. 


Ada yang juga yang buat keputusan "takmo la bercinta tunggu 30 tahun baru nak cintun-cintun ni, nak focus kerja" tapi apa kan daya cinta itu lumrah, jadi tak boleh dikekang, tidak juga perlu tergopoh-gapah mencari. Dan Ramai pasangan yang berkahwin muda akhir-akhir ini, malah hidup mereka lebih bahagia. *Siapa lagi kawan-kawan aku la!* nada jeles. Haha. 


Ini berlaku bukan sebab mereka gatal ke apa tapi Allah pertemukan dan ijab kabulkan mereka awal atas kemampuan mereka untuk membina mahligai pernikahan. Tetapi tak la semudah, persediaan demi persediaan perlu mereka perkukuh untuk mencapai status mampu. Bukan sahaja dari segi keperluan asas kehidupan tetapi apa yang lebih penting persediaan "diri".


Ilmu perlu diperkukuh, amalan perlulah soleh, akhlak yang cacat perlu diperbaiki, dan yang paling penting adalah Islah hati.. "pembaikan hati". Kemuncaknnya, adalah apabila setiap perkara yang dilakukan mestilah berpaksikan Lillahi Ta'ala (Kerana Allah) barulah matlamat sebenar Cinta tercapai. 


*Muhasabah diri selagi niat kita tidak betul, selagi itu kita belum mampu untuk mengecapi matlamat awal percintaan. Jika kata niat dah betul tapi mana buktinya, niat yang baik sahaja tidak cukup pasti seiring dengan perbuatan/ usaha yang baik dan betul serta membuahkan hasil yang baik, kemudian biar Allah  yang menjadi juri* 


Selain itu, bukanlah seseorang yang mudah mencintai itu, "Murah" tetapi mereka yang "Murah" adalah yang "Memurahkan" diri kerana Cinta. Setiap Lelaki dan Wanita muslim itu Mahal. Nilai mahal itu terletak pada penjagaan Maruah. Maruah??? Haa hanya yang benar menjaga maruah tahu akan erti dan nilai Maruah itu. Dan Maruah pula berkait sama sekali tentang BATASAN dan ANJURAN dalam ISLAM. Jadi mendalami ISLAM adalah cara terbaik mencapai matlamat Cinta. 


Dalam setiap perkara bersederhana itu lebih baik, tidak terlampau jumud dan tidak liberal. Maka dalam bercinta keserderhaan itu perlu kerana Cinta Hakiki untuk Allah.


Related Posts : Allah, cinta, Dakwah, love, love poems, Puisi

No comments:

legitimate friends

Paparan terbaik dari bloggers!

CERITAS BUSUKS!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...