Monday, 29 October 2012

Biarkan Rindu Jadi Rahsia

 Kumbang Lady Bird yang cute cuba menyunting Bunga Rose Pink. Sweet kann?? Ape.. tak sweet?? Puiii. Haha.

Salam lama juga tak menghapdate blog ni, bukan sebab dah bosan menaip tetapi banyak pula nak difikirkan dan diselesaikan.

Hari ni nak berkongsi sedikit mengenai masalah rindu yang akhir-akhir ini melanda manusia ibarat Tsunami. Ayat tak bleh blah. "Rinduuuu.. OOOooo.. Rinduuu serinduuu-rindunyaaa.. AAaaa.. Namun engkau tak mengerti.. OOOoo". Takkan nak terpekik terlolong nyanyi lagu ni jika kita merindu seseorang kan? Jangan sampai jiran sebelah terpaksa menggunakan sumpit untuk mendiamkan anda. HAHA

Jadi apa yang perlu dilakukan? Post kat facebook, cakap terus terang, messages, atau dating dengan orang yang dirindui??? From my "Humble" opinion, rindu itu adalah lumrah. Pelbagai cara boleh dilakukan untuk meluahkan, sama ada secara terang-terangan, kiasan atau perantaraan. Aku tidak mengatakan salah jika rindu itu diluahkan namun setiap perlakuan itu pasti ada batas. Dan batas itu yang kita mahu "alert" dan jaga.

Namun ada juga yang suka memendam rindu (macam aku, :P) bukan kerna menjadi "Penakut, Noob atau Goyang" untuk meluahkan tetapi kami yakin bahawa setiap kali terdetik perasaan rindu itu pasti Allah akan sampaikan salam rindu itu kepada orang yang dirindui. Macam mana Allah sampaikan? Mungkin melalui detikan hati, perantaraan manusia, atau apa jua cara diluar batasan Pemikiran Manusia. Wallahu'Alam. Yang pasti Allah itu Maha Mengetahui apa yang terselindung di hati manusia (sedang malaikat dan syaitan tidak mampu membaca hati) dan Allah jua Maha memperkenankan Doa hamba-hambanya. 

Oleh sebab itu, aku tidak perlu risau dan kamu, kamu, serta kamuu.. juga tak perlu risau, gundah gulana, makan tak basah, tidur tak kenyang dan kentut tak berbau (haaa.. yang ni bagus!), bila merindui. Sebab setiap detikan hati, apa yang terfikir, ucapkan dan usahakan itu adalah Doa. Namun sejauh mana keyakinan kita terhadap Allah, itu yang menjadi ukuran. Keyakinan yang jitu, membentuk semangat yang mendalam dan akhirnya membuahkan kegigihan dalam usaha. Tidak guna kita yakin semata kepada Allah, jika tanpa usaha untuk mendekatiNya. Makin hampir kita dengan Allah makin mudah Allah memperkenankan hajat kita.

Dengan izin Allah Moga Salam Rinduku, akan terus menerus sampai kepada mereka yang Dirindui dan Semoga yang Dirindui sentiasa merasainya juga. :)


Nota Kaki Berketuat
Aku juga insan yang lemah, kadang kala kuluahkan jua rindu melalui "Puisi" dan "Coretan Kata Kiasan" Huhu. Walaubagimanapun, sebaik-baik pengaduan adalah pada yang Maha Esa kerna Dia, Maha Mendengar.

Related Posts : Allah, cinta, Dakwah, Puisi

7 comments:

Anonymous said...

Much informative and useful article… I like it personally…

luZ a.k.a peRmataPuTiH said...

nice!! i like it..hihi

dhiashahida said...

perindu yg setia la nih..;)
smoga terubat rindu awak nnti..singgah follow awak..;)

saifudin abu izzudin said...

salam super sahabat,
tetap semangat dan sukses selalu ya
ditunggu kunjungan baliknya :)

Teenager Housemaid said...

:)

shaerin said...

hehe, comelnya entry ni.
betol2, sokong2 =)

Mass said...

setuju dengan penulis ;)

legitimate friends

Paparan terbaik dari bloggers!

CERITAS BUSUKS!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...