Tuesday 24 May 2011

Sajak: Teman


 
Hati ini gundah gulana
Kutempuhi onak duri
Pahit getir
dengan tanpa rahsia

Tidak pernah ku merasai
Seperti ini,
Sedihku laksana merpati
Mimik wajah tiada tertafsir
terbang ke sana ke mari
Namun gelora di hati
Tiada terluah

Teman,
Kau aku perlu
Bagi ku tempuh hari-hari luka
Namun nun jauh
Jauh dari derita yang kudamba

Aku semakin pasrah
Aku semakin alpa
Aku semakin leka
Kerna ku tahu gemilangku tuk hari mendatang
Bukan lagi untuk ditentu
tanpamu di sisi

Ketabahan dan kesabaranku
Semakin haus dilaknat
Geseran arus modenisasi

Aku takut, aku gentar
Akan kekalahan yang bakalku terima
pada hari muka
Adakah kau peduli semua ini?

Lantas ,
Langkah ku susun
Gerak-geri kuatur
Dan kini tak mungkinku rebah
walau seribu bangsat tentera Amerika
cuba menjamah tubuhku
Kerna aku tiada sekerdil dahulu
Dan terus gagah walau tiada kelibatmu

Kau kawanku penglipur-lara
Di waktuku gering
Kau entah di mana?
Tiada lagi coretan bersamamu
Dan tiada lagi ku senafas denganmu

Kini kumeniti setiap jambatan goyah kehidupan
Berpaksikan ilmu yang ku timba
Meniti dan terus meniti
Untuk mendakap mimpi-mimpi illusiku

yang ikhlas,
pelakar bisikan hati



Related Posts : love poems, memori berkawan, Puisi, Terjemahan hati

No comments:

legitimate friends

Paparan terbaik dari bloggers!

CERITAS BUSUKS!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...